De muziekindustrie en technologie zijn altijd hand in hand gegaan, en hiphop, bekend als een van de meest innovatieve genres, heeft altijd aan de forefront gestaan van die verbinding. Of je het nu hebt over Grand Wizzard Theodore's creatief gebruik van de draaitafels, J. Dilla's ingenieuze gebruik van de Akai MPC3000, of Jay-Z's connectie met de streamingdienst Tidal, door de decennia heen heeft hiphop trends gezet en standaarden opnieuw gedefinieerd in de technologie.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat hiphop zich heeft uitgestrekt naar een van de nieuwste fenomenen in de technologiewereld, NFT's. Cordae, Nas, Nicki Minaj, Royce Da 5'9, Eminem en nog vele anderen hebben allemaal op zijn minst een beetje geëxperimenteerd met de wereld van non-fungible tokens (NFT's) als een manier om hun outreach en inkomsten te vergroten.
Vorig jaar kondigde Snoop Dogg, die zwaar betrokken is bij crypto, plannen aan om zijn recent verworven Death Row Records om te vormen tot een "NFT-label". Tot nu toe is zijn diepe duik in de NFT-wereld een lucratieve onderneming gebleken, een van zijn NFT-collecties genaamd "Journey of the Dogg" zag één token op veiling verkocht worden voor meer dan $100.000.
"Ik weet dat [NFT's] een geweldige kans hebben om groot te worden in muziek, want vroeger of later zullen de platenmaatschappijen moeten komen", zei Snoop tegen CNBC tijdens de NFT.NYC-conferentie in New York City eerder vorig jaar. "Ze zullen thuis moeten komen en aan tafel moeten zitten en begrijpen dat catalogi en dingen die ze vasthouden beter op de blockchain kunnen worden gediend dan in de catalogus die stof verzamelt."
Er zijn verschillende redenen waarom hiphop als muziekgenre zich meer richt op innovatie, vooral op het gebied van technologie. Hieronder staan enkele redenen die deze trend in de hiphopcultuur verklaren:
Noodzaak
Hip-Hop is een muziekgenre dat geboren is uit de noodzaak om te innoveren: Hiphop ontstond in achterstandswijken in New York City in de jaren '70 als een vorm van zelfexpressie en zelfverdediging tegen sociaal-economische uitdagingen en onrecht. Creativiteit en innovatie waren nodig om de beperkte middelen die de gemeenschap tot haar beschikking had, te gebruiken en zich te uiten. Dit heeft geresulteerd in een cultuur van vernieuwing en uitvinding.
Hiphop als cultuur is altijd al sterk verbonden geweest met de sociale en politieke realiteit van haar tijd. Veel hiphopartiesten gebruiken technologie om hun boodschap te verspreiden en te versterken, bijvoorbeeld door middel van sociale media of livestreams. Bovendien worden technologische innovaties in de hiphopcultuur vaak gebruikt om maatschappelijke problemen aan te pakken, zoals armoede, ongelijkheid en racisme.
DIY-mentaliteit
Hip-Hop-artiesten hebben een 'DIY'-mentaliteit: Veel hiphopartiesten begonnen hun carrière met het zelf maken en distribueren van hun eigen muziek, vaak met behulp van nieuwe technologieën zoals samplers en drummachines. Door deze DIY-mentaliteit hebben veel artiesten zichzelf kunnen ontwikkelen en blijven experimenteren met nieuwe technologieën om zichzelf en hun muziek te verbeteren.
Technologie is een integraal onderdeel van hiphop geworden: Sinds de jaren '80 is technologie steeds belangrijker geworden in hiphopmuziek. Van de eerste samplers en drummachines tot de huidige digitale audio-workstations en muziekproductiesoftware, de ontwikkelingen op het gebied van technologie hebben de productie en creatie van hiphopmuziek sterk beïnvloed. Dit leidde ertoe dat veel hiphopartiesten steeds op zoek zijn naar nieuwe technologieën en manieren om hun muziek te vernieuwen.
Het is dus niet verrassend dat voornamelijk hiphop-artiesten als eersten met confidence op die NFT wave sprongen.
NFT's leveren daarnaast veel geld op voor artiesten. Maar wat betekent het allemaal echt?
Farah Allen, CEO en oprichter van The Labz, een in Atlanta gevestigde technologieorganisatie die no-code-technologie biedt die zeer interactieve en meeslepende metaverse web- en mobiele ervaringen creëert, zegt dat de NFT-boom te danken is aan een aantal factoren. In een exclusief interview met Rock The Bells, waarin ze werkt met artiesten en NFT's, legt Farah uit waarom al je favoriete rappers tegenwoordig proberen je NFT's te verkopen, en of het al dan niet goed is voor je wallet.
Farah: "NFT's geven artiesten de mogelijkheid om hun fans te betrekken en te verbinden met hun muziek op een unieke en innovatieve manier. Het stelt hen in staat om exclusieve content en ervaringen te bieden aan hun meest toegewijde supporters, terwijl ze tegelijkertijd extra inkomsten genereren."
Deze dagen lijkt het alsof elke rapper een NFT heeft - van Snoop Dogg en Eminem tot Jay-Z, Royce Da 5'9, en nog veel meer. Wat zijn de voordelen?
Farah: "De voordelen verschillen per maker, maar het constante voordeel is pronken met je bezit. NFT's geven fans de kans om via de blockchain te bewijzen wie de echte "Day 1's" zijn van een maker - de mensen die vanaf het begin met hem/haar meegroeiden."
Wat maakt muziek en met name Hip-Hop zo'n aantrekkelijke plek voor NFT's om echt van de grond te komen?
Farah: "De Hip-Hop-cultuur is vaak de pionier in zoveel sectoren, waaronder technologie. Hip-Hop legende Jim Jones verkocht zijn eerste NFT in oktober 2021 voordat het "cool" was. Hij sprak er vervolgens over in The Breakfast Club, wat de cultuur en andere muziekartiesten verder aanspoorde om deze ruimte te verkennen."
De trend van het verkopen van NFT's is nog lang niet voorbij. En zoals Farah Allen suggereert, zal het waarschijnlijk alleen maar evolueren en nieuwe mogelijkheden bieden voor artiesten en hun fans. Voor de hiphop community, die altijd bekend staat om het omarmen van nieuwe technologieën en het pionieren van nieuwe trends, is de toekomst van NFT's in de muziekwereld zeker iets om je in te verdiepen. Helemaal als je geen major label achter je hebt staan. Maar dat is een ander verhaal.
Comments